Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Kwaliteit pabo's verbeterd'

20-04-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
school_61.jpg
De pabo-opleidingen in Nederland zijn de afgelopen jaren kwalitatief beter geworden. Dat blijkt uit de visitaties van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie NVAO. Van de 24 opleidingen hebben er zeven het eindoordeel 'goed' gekregen en zeventien 'voldoende’.
Maatschappelijke bezorgdheid
Die resultaten zijn aanzienlijk beter in vergelijking met de vorige beoordelingsronde in 2009. ,,Er is veel in beweging gezet om de kwaliteit van de pabo's te versterken. De opleidingen hebben actief gereageerd op de maatschappelijke bezorgdheid over de kwaliteit van de lerarenopleidingen'', zegt Anne Flierman, voorzitter van de NVAO.
De zeven opleidingen die als 'goed' zijn beoordeeld, zijn Fontys Hogescholen, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Rotterdam, Iselinge Hogeschool, Katholieke Pabo Zwolle, Marnix Academie en Hogeschool De Kempel. De pabo-opleidingen Hogeschool IPABO Amsterdam Alkmaar en LOI Hogeschool en Hogeschool NCOI worden later beoordeeld.
Onderzoekende houding bijbrengen
De verbeteringen zijn volgens de NVAO zichtbaar qua instroom, het docentenkorps en het eindniveau van en de kwaliteitscultuur in de opleidingen. Wat volgens de NVAO nog wel beter kan, is dat docenten op de pabo hun studenten een nog meer onderzoekende houding bijbrengen.
Accreditatieronde
De beoordeling van de pabo-opleidingen maakt deel uit van de totale accreditatieronde van alle Nederlandse lerarenopleidingen. Dat zijn de universitaire lerarenopleidingen, pabo's en tweedegraads lerarenopleidingen. In december is die beoordelingsronde begonnen. Alle beoordelingen zijn in 2016 afgerond. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor