Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kweekviskennis consument nog beperkt

04-08-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vissen_01.jpg
Een op de drie Nederlandse viskopers is bekend met het drie jaar geleden gelanceerde internationale ASC-keurmerk, maar niet in alle gevallen weten ze dat dit keurmerk specifiek voor verantwoord gekweekte vis is.
Nederland heeft grootste aandeel
Dat zegt Aquaculture Stewardship Council (ASC), de organisatie achter het keurmerk die in 2010 werd opgericht door het Wereld Natuur Fonds en Initiatief Duurzame Handel.
Wereldwijd heeft Nederland het grootste aanbod van ASC-gecertificeerde visproducten, variërend van pangasius, tilapia tot zalm, forel en garnalen. In totaal zijn het er inmiddels 425, afkomstig uit landen als Vietnam, China, Indonesië, Ecuador en Noorwegen.
Consument ziet belang
Uit het consumentenonderzoek dat ASC in ons land liet doen, blijkt dat meer dan twee derde (69 procent) van de viskopers het belangrijk vindt dat supermarkten verantwoord gekweekte vis verkopen. Maar ook hier is sprake van een kennislacune, want een vergelijkbaar percentage (70 procent) is zich er niet bewust van dat de helft van het visaanbod in de supermarkten kweekvis is. En slechts 19 procent zegt te weten of het gekochte product kweek- of wild gevangen vis is. Van de consumenten die weten dat ze kweekvis kopen, geeft 43 procent de voorkeur aan een product met een ASC-keurmerk.
Kwekerijen die hun producten met het keurmerk op de markt willen brengen, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen zoals geen onnodig gebruik van antibiotica en chemicaliën en verantwoorde milieu- en arbeidsomstandigheden. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor