Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KWF heeft sterkste reputatie

20-07-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
544 keer bekeken
  •  
kwf 930x520
Van alle goede doelen heeft KWF Kankerbestrijding het sterkste imago onder de Nederlandse bevolking. Het Rode Kruis en de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) staan op plaats twee en drie. Dat blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van merkenonderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2000 Nederlanders.
In eigen land
Ook het Wereld Natuur Fonds, CliniClowns, de Hartstichting, UNICEF en Artsen zonder Grenzen scoren goed op het gebied van reputatie. Volgens de onderzoekers hebben goede doelen die zich richten op het verbeteren van de situatie in eigen land ,,duidelijk een streepje voor'' bij de gemiddelde Nederlander.
De sterke positie van KWF Kankerbestrijding heeft de organisatie te danken aan een combinatie van angst en vertrouwen, verklaart de merkadviseur. ,,Iedereen kent iemand in zijn omgeving met kanker, waardoor de angst voor de ziekte groot is'', aldus Hendrik Beerda.
Vluchtigelingenhulp
Opvallend is dat donateurs internationale hulporganisaties het minst vertrouwen bij de besteding van hun geld. Toch hebben die hun positie, na jaren van daling, wel weten te stabiliseren. ,,De vluchtelingencrisis heeft de noodzaak van internationale hulp weer tastbaar gemaakt'', stelt de merkenonderzoeker.
Ook de slechte reputatie van natuurorganisaties valt op. ,,Terwijl natuur en dieren warme gevoelens opwekken bij mensen, hebben de meeste natuurorganisaties een weinig sympathiek en zelfs enigszins arrogant imago. Dit imago keldert al jaren zodat een verdere daling van hun donateursbestanden waarschijnlijk is.'' ANP.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor