Grote verschillen tussen gemeenten in levertijd laadpalen
29-04-2020
•
leestijd 2 minuten
•
423 keer bekeken
•
Hoe snel een laadpaal voor elektrische auto's wordt geleverd, verschilt flink per gemeente. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Vattenfall. De levertijd van oplaadpalen kan tussen de 18 weken en soms zelfs 9 maanden duren.
Begin 2019 was er voor elke 2,2 elektrische auto's een publiek laadpunt. Dat aantal was begin dit jaar toegenomen tot een laadpaal per 3,9 elektrische auto's. Dit komt onder andere door de groei in het aantal auto's dat op stroom rijdt. De verwachting is dat de groei de komende jaren nog verder doorzet.
Aanvraag laadpaal
Ruim 280 gemeenten bieden hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. Dat doen ze om elektrisch rijden te stimuleren. Dit soort palen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen, bijvoorbeeld als ze geen garage of eigen oprit hebben.
De meeste gemeentelijke websites geven aan dat er 18 weken zit tussen het aanvragen en plaatsen van de laadpaal. In Bergen op Zoom (Noord-Holland), Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren kan het 9 maanden duren voordat een laadpaal gebruikt kan worden. In de gemeentes Den Helder, Wageningen en Loon op Zand duurt het 12 weken om een laadpaal te plaatsen. Dat is de kortste doorlooptijd.
Verschil in maximale loopafstand
Ook de maximale loopafstand verschilt per gemeente. Gemiddeld is de afstand naar de laadpaal 261 meter. In de gemeente Veere, Landsmeer, Middelburg en Zutphen loop je ongeveer 150 meter, terwijl je in gemeente Hardinxveld-Giessendam zo 500 meter af moet leggen naar de dichtstbijzijnde laadpaal.