Er is in Nederland een groeiend tekort aan laadpalen. Ook is er sprake van overbelasting van veel publieke laadsystemen. Dat concludeert Enpuls, een onderdeel van netbeheerder Enexis dat zich specifiek bezighoudt met de energietransitie, na onderzoek.
In Nederland zijn er volgens Enpuls bijna 5000 van de 13.208 buurten voorzien van publieke laadinfrastructuur. In deze 5000 buurten woont ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking. Daarom is het volgens de onderzoekers maar de vraag of elektrische rijders er terecht kunnen bij een openbare laadpaal. In ruim een op de drie buurten grijpen automobilisten steeds vaker mis.
Er is volgens Enpuls sprake van scheefgroei tussen het aantal geplaatste publieke laadpalen en het aantal verkochte elektrische voertuigen. Veelal wordt in gemeenten pas een nieuwe laadpaal geplaatst als autobezitters daar om vragen. En lang niet alle gemeenten doen dit, aldus de onderzoekers. De aanwezigheid van voldoende laadpunten is volgens Enpuls voor particulieren een belangrijke voorwaarden voor de overstap naar elektrisch rijden.
De verwachting van Enpuls is dat over vijf jaar elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Om dat mogelijk te maken, moet het laadpaalnetwerk snel en slim worden uitgebreid. De regie daarvoor ligt bij gemeenten. Verder pleit Enpuls voor het opladen van auto's met duurzame stroom. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!