Maakt de Huishoudbeurs het thema 'Welcome to the Future' waar?
26-02-2016
•
leestijd 3 minuten
•
130 keer bekeken
•
Speciale dunschillers en ontelbaar veel goedgevulde trolleys met kilo's folders en schoonmaakproducten. De Huishoudbeurs is hèt jaarlijkse uitje voor de Nederlandse huisvrouw, moeder/dochter en vriendinnenclub. De Huishoudbeurs heeft dit jaar als thema 'Welcome to the Future'. Wat zien we daarvan terug op de beurs? Wij gingen op zoek naar innovaties.
Wie met het openbaar vervoer naar een drukbezocht evenement als de Huishoudbeurs gaat, moet rekening houden met volle treinen. Niet alleen op zaterdag en zondag is het druk, maar ook doordeweeks is het op station Amsterdam RAI erg druk.
Mannen blijken zeldzaam
De Huishoudbeurs is al jaren "het gezelligste dag uit" voor vriendinnen en huisvrouwen. De laatste jaren is er een enorme opmars van moeders die hun dochter meenemen voor een dagje beurs. Daarnaast wil de organisatie jonge moeders en moeders in spé aantrekken door de Huishoudbeurs te combineren met de Negenmaandenbeurs. Alleenstaande mannen blijken zeldzaam op een vrouwenevenement als de Huishoudbeurs. De mannen die we dan wel gespot hebben komen vrijwel allemaal met hun vrouw mee.
'Welcome to the Future'
Het thema van de Huishoudbeurs van dit jaar is 'Welcome to the Future'. Gekeken wordt hoe ons leven er over vijftig jaar uit zal zien. Althans, dat was de bedoeling. Het antwoord op die vraag blijft uit. Toekomstvisies en gadgets die we over vijftig jaar in de winkel kunnen verwachten hebben we niet gevonden. Ook de consumenten die wij spraken vonden hier weinig van te zien op de beurs.
Huis voor de Toekomst
Natuur & Milieu had het Huis voor de Toekomst meegenomen. Hierin kan je zien hoe je duurzamer kan leven en hoe je je huis kan aanpassen zodat je een hoop kan besparen op je energiemaatregel. Samen met een stand waar je kan wanen in een virtuele wereld van de digitale wenskaart was dit zo ongeveer het enige dat antwoord gaf op de vraag hoe we over vijftig jaar leven. Dan is vijftig jaar nog erg ver, want de genoemde voorbeelden zijn nu al mogelijk.
Grote merken present
Niet voor niets zie je duizenden mensen met een trolley over de beursvloer lopen. Er moeten natuurlijk allerlei 'beursaanbiedingen' gekocht worden. Twee flessen Dreft, schoonmaakmiddelen, een gloednieuwe airfryer van Tefal of een nieuwe pannenset van BK zijn enkele van de vele huishoudproducten die worden aangeboden. Zelfs Scapino en Blokker hebben een compleet eigen winkel neergezet. De consument vult zonder enige moeite de trolley.
Proeven, proeven, proeven!
Er zijn natuurlijk voldoende stalletjes waar je je lunch kan halen tussen de middag, maar je kan ook gewoon naar de Food & Drinks hal waar je zo ongeveer overal wel kan proeven. Zelf geen oven, maar toch weten hoe snacks uit de oven smaken die je normaliter frituurt? Dat kan bij Mora en Kwekkeboom. Nooit vegetarische producten gegeten? Ook vleesvervangers kan je proberen! Toetjes van Optimel en chocola van Milka zorgen voor het dessert. Wie nog een alcoholische versnapering wil proberen en ouder is dan achttien, kan zich uitleven in het Proost Paviljoen waar je allerlei lekkere drankjes kan proberen.
De Huishoudbeurs is dit jaar van 20 tot en met 28 februari in de RAI Amsterdam.