Handtekening vervalsende medewerkers ABN AMRO kunnen baan kwijtraken
25-11-2016
•
leestijd 2 minuten
•
103 keer bekeken
•
Medewerkers van ABN AMRO die handtekeningen van klanten buiten hun medeweten hebben gekopieerd, om zo hun hypotheekdossier af te kunnen sluiten, moeten mogelijk vrezen voor hun baan. Dat meldde algemeen directeur Retail Frans Woelders van de bank vrijdag in een toelichting op de fraude die eerder deze maand aan het licht kwam.
Maatregelen per individu
Uit onderzoek van de bank blijkt nu dat negentig medewerkers bij de zaak betrokken waren. Op individuele basis wordt nu beoordeeld welke maatregelen tegen de medewerkers worden genomen. ,,Deze kunnen in principe variëren van berisping tot ontslag", aldus Woelders. Het onderzoek naar de fraude loopt nog. Enkele tientallen medewerkers moeten daarbij nog worden gehoord.
Gewijzigde offertes
De betrokken werknemers gingen de fout in bij offertes die de bank aan klanten verstrekte die afweken van eerdere adviezen of die incompleet waren. Daarvoor is altijd een handtekening nodig van de klant, ook als de wijziging geen verdere impact heeft. De handtekening geeft aan dat het verbeterde advies is gezien en besproken.
,,Misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten", meent Woelders. ,,Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd."
Klanten niet benadeeld
Volgens ABN AMRO is er nog geen aanleiding te denken dat klanten financieel benadeeld zijn. ,,Mocht dit uiteindelijk toch wel zo zijn, dan zullen we dit uiteraard corrigeren", aldus Woelders. ,,Ik betreur ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren en dat we hiermee het vertrouwen van klanten hebben geschaad. We zullen er alles aan doen om dat te herstellen." ANP