Media Markt verhoogt prijzen vlak voor kortingsactie
30-01-2016
•
leestijd 3 minuten
•
3404 keer bekeken
•
Media Markt lokt klanten met hun '21% BTW Weg Ermee!' actie naar de winkels. De vijfdaagse actie trekt veel publiek, maar ondertussen regent het klachten. Veel producten die met deze 'korting' mee doen, zijn de week voor de actie plotseling in prijs gestegen.
Geen btw betalen?
Media Markt adverteert groots met de btw-vrije dagen. Zij stellen dat op een groot aantal producten een korting van 21% zal worden gegeven waarbij Media Markt de BTW voor haar rekening neemt. In werkelijkheid gaat het echter niet om een korting van 21%, maar om een korting van 17,36%. Ook is het wettelijk verplicht om op iedere aankoop btw in rekening te brengen, dus ook op deze producten. Het idee van belastingvrij winkelen spreekt veel mensen aan en Media Markt lijkt hier handig op in te spelen. Het lijkt vooral een lokkertje te zijn om mensen naar de (online) winkel te krijgen tijdens de actieperiode.
Verhoogde prijzen
De afgelopen week regent het klachten, zowel
online
en via onze
mailbox
. Consumenten die een bepaald product op het oog hadden en tijdens de btw-vrije dagen hun aankoop willen doen om zo wat korting mee te pakken, komen bedrogen uit. Veel producten zijn namelijk in de week voor aanvang van de actie opeens in prijs gestegen! Zo kan het in sommige gevallen zelfs zo zijn dat je tijdens deze actieperiode uiteindelijk duurder uit bent dan wanneer je een product vóór de kortingsactie zou hebben aangeschaft. Klanten zijn boos op Media Markt en uiten dit massaal via sociale media kanalen. Een Facebookpost van een boze klant die de prijsstijgingen door middel van verschillende foto’s van hetzelfde product laat zien, is afgelopen week massaal
gedeeld
.
Sigaar uit eigen doos?
In de studio doen teleurgestelde consumenten hun verhaal. Zij dachten een flink voordeel te kunnen behalen door te wachten met de aanschaf van elektronica tot deze actieperiode. De verbazing was dan ook groot toen bleek dat al deze producten vlak voor de actieperiode in prijs omhoog zijn gegaan. De nettoprijs die overblijft na het berekenen van de korting biedt dan nauwelijks of helemaal geen voordeel meer. Medewerkers van de Media Markt lijken consumenten actief gewezen te hebben op het wachten met hun aankopen tot deze actie van start ging. Extra zuur is het dus als blijkt dat het voordeel waarmee geadverteerd wordt voornamelijk een sigaar uit eigen doos blijkt te zijn. Daarnaast gaan in de rest van de branche de prijzen mee met deze stijging, waardoor het lastiger wordt om het product in een andere winkel goedkoper te kunnen krijgen.
Reactie Media Markt
Media Markt wilde vanavond niet in de studio reageren. We kregen te horen dat er geen tijd was om langs te komen, omdat ze het erg druk hadden met de btw-actie. In een schriftelijke reactie zegt Media Markt haar prijzen constant aan te passen aan al hun concurrenten. Dit kan naar beneden, maar ook omhoog zijn. Zij laat aan ons weten: "Media Markt heeft als doelstelling dat al onze klanten ervan op aan kunnen dat zij altijd de juiste prijs betalen." De volledige reactie van Media Markt lees je
hier
.
Staar je niet blind op kortingen
We hebben heeft dit fenomeen aan verschillende deskundigen voorgelegd. Dit soort onverwachte prijsstijgingen en acties die vooral lijken te zijn bedoeld om mensen naar de winkels te lokken en meer te gaan kopen, zijn niet nieuw. Als je beter kijkt naar de actievoorwaarden en kleine lettertjes blijkt in veel gevallen dat een actie niet zo mooi is als het lijkt. Consumenten zijn vaak gevoelig voor het idee van voordeel genieten, maar in werkelijkheid stelt dit voordeel in harde euro's niet altijd wat voor. Als je niet teleurgesteld wil worden, staar je dan niet blind op kortingsacties, maar kijk vooral naar de uiteindelijke totaalprijs van een product en vergelijk van tevoren verschillende (online) winkels met elkaar. Staar je niet blind op het woord korting, want een actie bij één winkel hoeft niet altijd te betekenen dat je daar ook echt het goedkoopst uit bent.