Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Meer aandacht voor privacy in de zorg'

18-11-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
oudere zieke ziekenhuis verpleeghuis rolstoel 930 520
Instanties, hulpverleners en overheid moeten beter omgaan met privacy in de zorg. Ze moeten de regels beter kennen en klachten netter afhandelen. Dat stellen drie patiëntenorganisaties die er 7200 zorggebruikers over bevroegen, van wie het overgrote deel chronisch ziek is.
Meeluisteren
Een op de twee respondenten heeft weleens een slechte ervaring gehad, blijkt uit onderzoek van Landelijk Platform GGz, Patiëntenfederatie Nederland en Ieder(in). De meest gehoorde klachten zijn: meeluisteren met vertrouwelijke gesprekken, onjuiste informatie in dossiers en uitwisseling van informatie tussen zorgverleners zonder toestemming van de patiënt of cliënt.
Strengere regels
De organisaties roepen het ministerie van Volksgezondheid op te zorgen voor strengere en betere regels over het uitwisselen van gegevens. De cliënt/patiënt moet zelf kunnen aangeven welke info wel of niet mag worden gedeeld. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor