Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meer duurzaam kippenvlees in de winkelschappen

01-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
kip vlees 1127

Het aanbod in duurzaam kippenvlees in de schappen is groter dan ooit, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De zogeheten 'plofkip' is bijna niet meer in de schappen terug te vinden. Het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk is in de periode 2014-2018 bijna verdubbeld.

Het onderzoek van de toezichthouder toont aan dat supermarkten en bedrijven goed in staat waren om zelfstandig over te schakelen naar duurzamere alternatieven dan de 'plofkip'. De ACM meent dat onafhankelijke keurmerken hier een rol in hebben gespeeld.

In 2015 zette de autoriteit nog een streep door het initiatief 'Kip van Morgen', dat het doel had het welzijn van kippen te verbeteren. De waakhond meende dat kip en consumenten niet genoeg zouden profiteren van de afspraken in het initiatief. Zo zou het initiatief onder andere de concurrentie te veel beperken. Vrijwel al het kippenvlees dat je nu in de supermarkt vindt, is diervriendelijker dan het eerder gestrande gezamenlijke initiatief van producenten en winkels, de ‘Kip van Morgen’.

Na het negatieve oordeel van de ACM werd de samenwerking tussen producenten en winkels gestaakt. Volgens de ACM kunnen concurrentiebeperkingen noodzakelijk zijn om duurzame producten te krijgen, bijvoorbeeld door afspraken te maken over een keurmerk, maar kan concurrentie aan de andere kant ook de verduurzaming bevorderen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor