Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meer gesprekken bij Stichting Zelfmoordpreventie 113

28-01-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Verdriet depressie jongere zielig 930x520
Het is drukker dan ooit bij Stichting 113 Zelfmoordpreventie. In 2019 voerden medewerkers ruim 93.000 gesprekken met suïcidale mensen via de chat en telefoon. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2016. Dat meldt Trouw op basis van jaarcijfers.
De stijging gaat niet gepaard met het aantal zelfdodingen in Nederland, dat rond de 1800 per jaar blijft liggen. De toegenomen naamsbekendheid van 113 speelt een belangrijke rol, zegt psycholoog Judith de Heus. De stijging houdt mogelijk ook verband met het gebrek aan goede zorg voor mensen met suïcidale gedachten.

Signalen

De Heus vindt dat de zorg beter kan. De helft van de jongeren die zelfmoord plegen, is niet in beeld bij de zorgt. De psycholoog vindt dat hulpverleners en scholen beter moeten signaleren. Zo gaat de helft van de mensen die suïcide plegen een maand daarvoor nog langs bij de huisarts, voor bijvoorbeeld vermoeidheid, pijn of relatieproblemen. Volgens De Heus zeggen ze meestal niet over suïcide en herkennen huisartsen het ook niet.
Heb jij hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.
Bron: Trouw/ANP

Meer over:

zelfmoord, 113
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor