Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meldpunt voor apparaten die 'te snel' kapotgaan

25-04-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
95 keer bekeken
  •  
meldpunt consumentenbond
Consumenten met apparaten die sneller kapot gingen dan verwacht kunnen voortaan terecht bij een speciaal meldpunt. De site 'Te snel kapot ' van de Consumentenbond moet duidelijk maken welke producten, merken en typen te snel stuk gaan of niet te repareren zijn.

In gesprek met fabrikanten

Daarmee wil de bond in gesprek gaan met fabrikanten om een ,,langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten bepleiten.'' Aanleiding voor het meldpunt zijn veel klachten van consumenten over spullen, zoals smartphones en wasmachines, die binnen een paar jaar kapot gingen.

Lange reparatietijd

"Consumenten klagen veel over spullen die binnen een paar jaar kapot gaan. Reparatie duurt vaak weken of soms wel maanden en kan behoorlijk duur zijn. Áls een apparaat al te repareren is, want het komt veel te vaak voor dat apparaten niet te openen zijn of reserveonderdelen niet leverbaar zijn. Dit soort belemmeringen zorgen er al snel voor dat consumenten dan maar een nieuw product kopen. Dat is niet duurzaam en zonde van het geld", aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond.
De Belgische zusterorganisatie van de Consumentenbond, Test-Aankoop, opende in 2017 een vergelijkbaar meldpunt en ontving binnen een jaar meer dan 6000 meldingen. ANP/ Consumentenbond (afb.)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor