Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Men geeft meer uit aan duurzaam voedsel

03-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Salade gezond eten 930x520
Nederlandse consumenten geven steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een keurmerk.
In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel, een stijging van 7 procent. Volgens Wageningen Universiteit ligt het marktaandeel duurzaam voedsel inmiddels op 11 procent.

Duurzaamheidskeurmerken

De omzet van voedsel met het keurmerk 'Beter Leven' kwam uit op ruim 1,6 miljard euro. Dat is 4 procent meer ten opzichte van 2017. De inkomsten met het keurmerk 'biologisch' namen met 5 procent toe tot ruim 1,3 miljard euro. De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk UTZ kwam uit op bijna 1,1 miljard euro, een groei van 10 procent.

Stijging verkoop duurzame producten

Volgens de universiteit lieten de verkopen van de meeste productgroepen duurzaam voedsel vorig jaar een (forse) stijging zien. Zo ging de verkoop van duurzaam brood, granen, koek en gebak met 17 procent omhoog. Eieren lieten een groei van 25 procent zien, na een jaar van teruggang door de fipronilaffaire en ophokplicht voor pluimvee in 2017. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor