Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mensen zijn door corona anders aan eten en drinken gaan besteden

27-05-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
189 keer bekeken
  •  
maaltijd bezorging

De komende jaren blijven Nederlanders hun geld aan eten en drinken anders uitgeven dan voor de coronacrisis. Dat is de verwachting van het Economisch Bureau van ING. Supermarkten en speciaalzaken hebben in 2020 een flink marktaandeel bij de horeca weggehaald. Dit wordt wel deels teruggedraaid door de geleidelijke heropening van horeca. Ondanks dit verwacht de ING dat een deel van de omzet de komende jaren nog in de foodretail blijft hangen.

De bestedingen in de horeca in Nederlanden daalden in 2020 met 7 miljard. Bij supermarkten en speciaalzaken namen ze juist met ruim 3 miljard toe. Volgens ING zal de foodretail er veel werk van maken om de extra corona-gerelateerde omzet vast te houden. Het voordeel voor de foodretail is volgens ING dat "mensen structureel meer zullen thuiswerken en studeren".

Meer online boodschappen en maaltijdbezorging in 2020

In 2020 steeg de verkoop van online boodschappen in Nederland met 50 procent naar 2,7 miljard euro. Ook werd er voor 2,7 miljard euro uitgegeven aan maaltijdbezorging. Dat is een stijging van 35 procent vergeleken met 2019. Verder nam het aantal webwinkels dat voeding verkoopt flink toe. Dit komt mede doordat leveranciers hun producten direct aan consumenten zijn gaan aanbieden.

Bron: ING
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor