Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Microsoft-oplichters' ontfutselden 7 miljoen met nep-helpdesk

16-01-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
helpdesk 930 x 520
Een internationale groep criminelen die zich voordoet als medewerkers van de Microsoft-helpdesk maakte in 2017 in Nederland bijna 2000 slachtoffers. Bij elkaar zijn ze voor zo'n 7 miljoen euro opgelicht. Een slachtoffer werd voor 98.000 euro opgelicht. Dat blijkt uit cijfers van de politie.

Telefoontjes van 'Microsoft-medewerkers'

Vanuit het buitenland belt een Engelssprekende 'Microsoft-medewerker’ die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. De beller vraagt het slachtoffer om toegang tot zijn of haar computer en probeert vervolgens geld te ontfutselen, bijvoorbeeld via onlinebankieren. Deze oplichtingspoging heeft de afgelopen jaren al veel mensen geld heeft gekost. In 2016 werden 1100 mensen het slachtoffers van de oplichters.
Omdat er nog steeds veel mensen slachtoffer worden, zet de politie het probleem de komende tijd opnieuw in de schijnwerpers. Het programma Opgelicht?! besteedt dinsdagavond om 21.25 uur op NPO1 aandacht aan de zogenoemde Microsoft-scam. 

Microsoft neemt nooit contact op met klanten

Microsoft verklaart dat het bedrijf nooit uit zichzelf contact met klanten zoekt. Mensen met een computerprobleem kunnen alleen zelf een verzoek indienen via de website van Microsoft of zelf de helpdesk van het bedrijf bellen.

Advies politie

De politie en adviseert mensen die een telefoontje krijgen van iemand die zegt van Microsoft te zijn, direct de verbinding te verbreken. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor