‘Millennials eten voor ruim 1500 euro buiten de deur’
13-01-2020
•
leestijd 1 minuten
•
158 keer bekeken
•
Van alle generaties besteden millennials met 1500 euro per jaar het meest aan een hapje eten buiten de deur. Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Insituut Nederland (FSIN). Voor deze generatie, geboren tussen 1981 en 2000, is uit eten gaan “de normaalste zaak van de wereld”.
Andere generaties geven beduidend minder uit aan buiten de deur eten. Zo besteden babyboomers een derde van wat millennials uitgeven en de generatie ervoor 436 euro per jaar. Restaurants, cafés en andere eetgelegenheden hebben hierdoor hun omzet het afgelopen jaar zien stijgen tot 21 miljard euro, meldt het FSIN.
Zelf thuis koken
Uit eten gaan of het laten bezorgen van eten groeit al sinds 2015 sneller dan zelf thuis koken. In de afgelopen tien jaar namen de opbrengsten van foodservicebedrijven met 16,5 procent toe. De jongste generaties zullen dit decennium goed zijn voor 65 procent van de omzet van eetgelegenheden, voorspelt het FSIN.
Concurrentie neemt toe
Ondanks de stijgende omzet staat het rendement van foodservicebedrijven onder druk. De toegenomen concurrentie in grote steden, waar winkelpanden steeds vaker worden omgetoverd tot nieuwe eetgelegenheden is daar een belangrijke oorzaak van. ANP