Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Minder hoge boetes KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone voor klantmisleiding

05-02-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
128 keer bekeken
  •  
videobellen telefoon smartphone 1127
KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone krijgen lagere boetes opgelegd van de rechter. De telecombedrijven hadden die in 2019 gekregen van de ACM vanwege misleiding van consumenten over bijvoorbeeld kortingsvoorwaarden van abonnementen. Maar de toezichthouder had voor betere onderbouwing moeten zorgen, oordeelt de rechter.
T-Mobile kreeg in 2019 een boete van 3,9 miljoen euro en hoeft nu nog maar 3,1 miljoen euro te betalen. Bij KPN ging het om bijna 3,5 miljoen euro en nu nog om zo'n 2,8 miljoen. De straffen voor Vodafone en Tele2 zijn verlaagd van circa 2,7 miljoen en 3,1 miljoen tot 2,2 miljoen en 2,5 miljoen euro.

Omvang misleiding niet genoeg duidelijk

De rechter is het met de ACM eens dat er boetes op zijn plaats zijn. Maar het gaat om de eerste zaken waarin er hogere aan de omzet gerelateerde boetes waren opgelegd en de ACM heeft niet concreet gemaakt in welke omvang consumenten waren misleid.
De telecomaanbieders hadden met aanbiedingen op hun websites misleidende informatie geplaatst of relevante informatie weggelaten. In één geval was niet duidelijk wat de kortingsvoorwaarden voor een mobiel abonnement waren. In andere gevallen was er gesuggereerd dat het om een onbeperkt abonnement ging terwijl er niettemin beperkingen bleken te gelden. In alle vier de gevallen was verder niet op de eerste pagina van de aanbieding duidelijk dat er bij de abonnementskosten eenmalige kosten kwamen.

Telecombedrijven teleurgesteld

T-Mobile en Tele2 vinden de uitspraak van de rechter teleurstellend en de bedrijven beraden zich op vervolgstappen. KPN gaat de uitspraak eerst bestuderen. De telecomaanbieder vindt het goed dat de boete door de rechter omlaag is gebracht. Vodafone heeft nog niet gereageerd.
Voor waakhond ACM is het belangrijkste dat de rechter vindt dat de boetes terecht zijn opgelegd, geeft een woordvoerster van de toezichthouder aan. "Volgens de rechter moesten de boetes evenwel beter worden onderbouwd. Dat weten we dan voor het vervolg." ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor