Minder reclame-inkomsten voor radiostations
01-05-2016
• leestijd 1 minuten
De reclame-inkomsten van radiostations zijn in het eerste kwartaal teruggelopen. Netto haalden de stations een kleine 46 miljoen euro binnen. Dat komt neer op een daling van 2,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Reclamemedium groeit
Er waren wel meer merken die de radio wisten te vinden als reclamemedium. In de eerste drie maanden van dit jaar groeide dit aantal door naar 1018. Vorig jaar waren er in dezelfde periode 957 adverteerders en in 2014 waren het er 911. Ziggo was in het eerste kwartaal net als een jaar geleden de grootste radioadverteerder. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat, Volkswagen en Opel.
Afname sportevenementen
In heel 2015 was ook al sprake van een afname van de reclame-inkomsten van radiostations. Dat had onder meer te maken met het feit dat er vorig jaar geen grote sportevenementen waren, zoals het WK voetbal en Olympische Spelen.
Het RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. ANP