Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Minister: verplicht richtingaanwijzers op snelle e-bike

18-09-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
293 keer bekeken
  •  
e-bike930x520
Den Haag wil verplichte richtingaanwijzers voor de zogenoemde speed pedelec, een elektrische fiets die snelheden tot 45 km/u kan bereiken. Het ministerie van Infrastructuur gaat kijken of of er in Europees verband draagvlak is voor een dergelijke stap. Het moet de veiligheid vergroten, ook voor de gebruikers zelf van de inmiddels ongeveer 13.000 geregistreerde speed pedelecs.

'Hoger risico op ongeval'

Minister Melanie Schultz reageert op aanbevelingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Deze organisatie bekeek de effecten van de Europese regelgeving die hier sinds begin dit jaar voor de speed pedelec geldt, waardoor de rijders zich aan de regels voor bromfietsers dienen te houden. Het onderzoek laat zien dat speed-pedelecrijders op vrijliggende fietspaden met een hoge gemiddelde snelheid (29 km/u) rijden. Het SWOV ziet daarin een hoger risico op een ongeval voor de speed-pedelecrijder en andere verkeersdeelnemers.

Automobilisten

Op de rijbaan, waar de speciale fiets ook mag worden gebruikt, ligt de gemiddelde snelheid van de speed pedelec op 32 km/u. Dit is fors lager dan de maximumsnelheid van 50 km/u, waardoor de kans op een ongeval kleiner is dan met vergelijkbare snelheden op een fietspad. Maar niet alle automobilisten reageren even begripvol op de speedpedelec, aldus het SWOV-onderzoek.

'Richtingaanwijzers zijn nodig'

Schultz vindt daarom niet alleen verplichte richtingaanwijzers nodig, naast het inmiddels al verplichte remlicht. Ze wil ook de voorlichting over het relatief nieuwe ,,fenomeen´´ speed pedelec een extra impuls geven, en daarmee automobilisten en andere weggebruikers bereiken.
De minister wijst er verder op dat wegbeheerders een fietspad kunnen veranderen in een bromfietspad, of de mogelijkheid hebben bijvoorbeeld de snelheid op de rijbaan te verlagen om gevaarlijke situaties te verkleinen. Samen met de Nederlandse fietsindustrie wil ze ook kijken naar een nieuwe techniek waardoor op bepaalde plekken speed pedelecs technisch niet harder kunnen (geofencing). ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor