Misleidende lokkertjes reisaanbieders beboet
27-05-2013
• leestijd 2 minuten
Reisaanbieders worden de komende periode streng in de gaten gehouden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat er een einde komt aan onduidelijke prijzen in de reisbranche, zoals prijzen van vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen. Bedrijven die de regels niet naleven, kunnen per 'overtreding' een boete krijgen van 450.000 euro. Dat is maandag bekendgemaakt.
Regels slecht nageleefd
De ACM wil dat de reis of accommodatie kan worden geboekt voor de prijs die in de advertentie staat. Consumenten moeten zelf kunnen kiezen voor extra diensten. Die regels bestaan nu ook al, maar worden volgens de ACM slecht nageleefd door de aanbieders van reizen.
'Laat je niet inpakken'
,,Met duidelijke prijzen ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven. Consumenten kunnen dan beter kiezen en vergelijken'', concludeert Anita Vegter, bestuurslid bij ACM. Met de campagne
'Reisprijzen, laat je niet inpakken' die maandag begint, willen de ACM en de Consumentenautoriteit mensen voorlichten en ze duidelijk maken hoe ze prijzen onderling kunnen vergelijken. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten voor het meenemen van bagage of online inchecken sterk verschillen, benadrukt de ACM.
Consumenten die zien dat een reisaanbieder de regels overtreedt, kunnen dit melden bij ConsuWijzer. Die meldingen komen uiteindelijk bij de ACM terecht. Meer op
website Consuwijzer'Pak gerichter overtreders aan'
Brancheorganisatie ANVR zou liever hebben dat daadwerkelijke overtreders worden aangepakt en niet ,,'de reisbranche' in zijn algemeenheid'', stelde een woordvoerster in reactie. Ze zegt dat de ANVR juist mede-initiatiefnemer is van de code waar reisorganisaties zich aan moeten houden. ,,Scheer de branche niet over een kam en pak gerichter de overtreders aan'', vindt ze. ANP