Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nasynchronisatie reclame irriteert klant

18-07-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
tv_11.jpg
Nagesynchroniseerde reclames irriteren de potentiële klanten. Die negatieve houding zorgt ervoor dat mensen minder bereid zijn het product te kopen, uit te proberen of aan te raden aan anderen.
Onderzoek
Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van communicatiewetenschapper Debby Damen van de Universiteit van Tilburg. Volgens Damen zijn veel Europese reclames ingesproken in een andere taal. Bekende voorbeelden zijn snoep- en wasmiddelreclames.
Saai
Damen lieten groepen proefpersonen drie originele reclames zien en een in het Nederlands ingesproken Engelse spot. De nagesynchroniseerde reclame en de woordvoerder daarin bleken telkens als onbetrouwbaar, incompetent en niet natuurlijk te worden gekenschetst. Ook vonden de kijkers die reclame saai en wilden ze hem niet opnieuw zien.
Negatief effect
Volgens Damen was wel bekend dat nasynchronisatie een negatief effect op kijkers heeft. Niet eerder was echter onderzocht of ingesproken spots ook een negatief effect hebben op het koopgedrag van mogelijke klanten. ANP

Meer over:

reclame, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor