Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederland heeft meeste laadpalen, groot tekort binnen EU

09-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
laadpaal laadpalen elektrische auto 1127
Er is een groot tekort aan oplaadpunten voor elektrische auto's in Europese landen. De ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, waarschuwt dat de klimaatdoelen voor de auto-industrie niet gehaald zullen worden, als er niet snel meer laadinfrastructuur bij komt. Nederland blijkt voorop te lopen met de laadinfrastructuur.
Er zijn volgens de ACEA tien landen in de EU waar nog niet één oplader is voor elke honderd kilometer aan belangrijke wegen. Het gaat om landen als Polen, Letland, Roemenië, Litouwen en Griekenland. Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent bestaat uit elektrische modellen. Achttien EU-lidstaten hebben minder dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer weg. Slechts vier landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer. In Nederland gaat het gemiddeld om 47,5 laadpunten, waarmee ons land Luxemburg, Duitsland en Portugal achter zich laat.

Groene ambities

De Europese Commissie maakte voor de zomer bekend dat de uitstoot van auto's tegen 2030 zeker 55 procent lager moet liggen dan dit jaar. Dat is meer dan het eerdere streefcijfer van 37,5 procent dat drie jaar geleden werd vastgesteld. ACEA benadrukt dat Europese autofabrikanten de komende jaren miljoenen elektrische auto's op de markt moeten brengen om de groene ambities te verwezenlijken.

Bereidheid

"Maar consumenten zullen niet kunnen overstappen op emissievrije auto's als er niet genoeg oplaad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden", waarschuwt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. "Als de inwoners van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn om een elektrische auto te kopen."

Rol voor Brussel

De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, noemt ACEA bemoedigend. Evengoed wijst de organisatie op de "erbarmelijke staat van het oplaadnetwerk" in andere EU-landen. Volgens de organisatie is er ook een rol voor Brussel weggelegd om de klimaatdoelen te halen en de verkoop van elektrische voertuigen en de infrastructuur die daarvoor nodig is te ondersteunen. ANP

Kijken: Is Nederland klaar voor de elektrische auto?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor