Nederland heeft meeste laadpalen, groot tekort binnen EU
09-09-2021
•
leestijd 2 minuten
•
94 keer bekeken
•
Er is een groot tekort aan oplaadpunten voor elektrische auto's in Europese landen. De ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, waarschuwt dat de klimaatdoelen voor de auto-industrie niet gehaald zullen worden, als er niet snel meer laadinfrastructuur bij komt. Nederland blijkt voorop te lopen met de laadinfrastructuur.
Er zijn volgens de ACEA tien landen in de EU waar nog niet één oplader is voor elke honderd kilometer aan belangrijke wegen. Het gaat om landen als Polen, Letland, Roemenië, Litouwen en Griekenland. Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent
bestaat uit elektrische modellen. Achttien EU-lidstaten hebben minder
dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer weg. Slechts vier landen zitten
qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer. In Nederland gaat het
gemiddeld om 47,5 laadpunten, waarmee ons land Luxemburg, Duitsland en
Portugal achter zich laat.
Groene ambities
De Europese Commissie maakte voor de zomer bekend dat de uitstoot van
auto's tegen 2030 zeker 55 procent lager moet liggen dan dit jaar. Dat
is meer dan het eerdere streefcijfer van 37,5 procent dat drie jaar
geleden werd vastgesteld. ACEA benadrukt dat Europese autofabrikanten de
komende jaren miljoenen elektrische auto's op de markt moeten brengen
om de groene ambities te verwezenlijken.
Bereidheid
"Maar consumenten zullen niet kunnen overstappen op emissievrije
auto's als er niet genoeg oplaad- en tankstations zijn langs de wegen
waar ze rijden", waarschuwt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema.
"Als de inwoners van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië
bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een
oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn om een
elektrische auto te kopen."
Rol voor Brussel
De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, noemt
ACEA bemoedigend. Evengoed wijst de organisatie op de "erbarmelijke
staat van het oplaadnetwerk" in andere EU-landen. Volgens de organisatie
is er ook een rol voor Brussel weggelegd om de klimaatdoelen te halen
en de verkoop van elektrische voertuigen en de infrastructuur die
daarvoor nodig is te ondersteunen. ANP
Kijken: Is Nederland klaar voor de elektrische auto?