'Nederlander pakt tijdens coronacrisis vaker de telefoon'
30-09-2020
• leestijd 1 minuten
Nederlanders zijn tijdens de coronacrisis meer gaan bellen. Het aantal belminuten voor mobiel steeg met 23 procent, voor vaste telefonie was dat 19 procent. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van cijfers over de eerste helft van het jaar. In voorgaande jaren nam het aantal belminuten juist af.
Het verbruik van mobiele data steeg in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 licht, met 2,5 procent. Dat is veel minder dan de kwartalen en jaren ervoor. Zo bedroeg de groei in dezelfde periode vorig jaar nog 18 procent.
Het dataverbruik was de afgelopen tijd juist minder dan gebruikelijk, waarschijnlijk omdat veel mensen thuis wifi gebruikten en minder vaak onderweg mobiele data nodig hadden, aldus de toezichthouder.
Bundels in trek
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement op telefonie, televisie of internet. Het aantal bundels bereikte in het eerste halfjaar van 2020 voor het eerst 7 miljoen abonnementen.
In totaal zijn in Nederland 7,45 miljoen huishoudens aangesloten op internet. Van alle huishoudens is 47 procent aangesloten via de kabel, 33 procent via koper en 20 procent via glasvezel.
ANP