Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Nederlander verheugt zich op afdoen mondkapje'

10-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
107 keer bekeken
  •  
zelfgemaakt mondkapje 1127
Nederlanders kijken uit naar de tijd 'na corona', blijkt uit onderzoek in opdracht van de NOS. Mensen verheugen zich het meest op het niet meer op doen van een mondkapje, heeft I&O Research gepeild.
Op vakantie naar het buitenland, anderen weer kunnen aanraken of knuffelen en naar een restaurant gaan, worden ook vaak genoemd. Aan het eind van de zomer kunnen de meeste coronamaatregelen verdwijnen, verwacht demissionair minister Hugo De Jonge.

Anderhalve meter

Verder zegt de helft van de ondervraagden het na corona fijn te vinden "niet meer steeds bij alles na te moeten denken" en 43 procent is blij dat er dan geen anderhalve meter afstand meer hoeft worden gehouden. Jongeren tot 25 jaar verlangen extra naar een bezoek aan een concert, een festival of het theater.
Een maand geleden bleek uit het onderzoek van I&O Research nog dat er een sterke verdeeldheid was met betrekking tot de versoepeling: ruim de helft van de ondervraagden wilde toen een pas op de plaats maken, en 41 procent wilde verder versoepelen. Nu vindt 47 procent dat er al meer maatregelen kunnen worden losgelaten en zegt 18 procent dat die maatregelen compleet kunnen verdwijnen.
Mensen nemen volgens het onderzoek al een voorschot op verdere versoepelingen, en houden minder vaak anderhalve meter afstand (van 94 procent in januari naar 69 procent nu). Ook wordt er minder vaak buitenshuis een mondkapje gedragen (van 67 procent naar 38 procent). ANP/NOS
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor