Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlander zet vaker verse vis op tafel

15-03-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vis_05.jpeg
De consumptie van vis bij de Nederlanders thuis is vorig jaar met 1 procent gestegen. De omzet van verse vis nam met 4 procent toe, terwijl die van diepvriesvis daalde, meldde het Nederlands Visbureau dinsdag.
Per hoofd van de bevolking aten de Nederlanders thuis vorig jaar gemiddeld 3,6 kilo vis. Vooral haring, kabeljauw, gerookte zalm, makreel en mosselen waren in trek, evenals tonijn in blik. In totaal werd meer dan 58 miljoen kilo vis en schaal- en schelpdieren gekocht voor een bedrag van 531 miljoen euro. De supermarkt is goed voor driekwart van de bestedingen aan vis. Bij de visspecialist en de marktkramen werd minder verkocht. Voor de visspecialist is van belang dat die zich meer richt op consumptie van de vis ter plekke en zorgt dat hij broodjes vis en maaltijden kan aanbieden, aldus het Nederlands Visbureau. Recent onderzoek door Trendbox wijst uit dat 80 procent van de mensen die vis koopt, belangrijk vindt dat de vis op een verantwoorde manier wordt gevangen en verwerkt. Het Nederlands Visbureau gaat de komende tijd vooral de minder bekende vissoorten die door Nederlandse vissers worden gevangen onder de aandacht brengen. Het gaat onder meer om mul, poon en langoustines.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor