Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlanders minder vaak erop uit

07-11-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
shoppen_24.jpg
Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder vaak voor vrijetijdsbesteding de deur uitgegaan. Het aantal uitstapjes daalde ten opzichte van 2008 met 4 procent tot zo'n 3,4 miljard.
Vrijetijdsactiviteiten
De uitgaven aan vrijetijdsactiviteiten daalden nog harder; met 7 procent tot bijna 44 miljard euro. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO) van NBTC-NIPO.
Economische crisis
De onderzoekers wijten de teruggang aan de economische crisis. ,,Maar ook het gebruik van nieuwe media binnenshuis lijkt aan deze daling bij te dragen'', waarbij sociale netwerken en games specifiek worden genoemd.
Fietsen en wandelen
Als we iets buitenshuis ondernemen, is dat in de meeste gevallen (25 procent) een activiteit in de buitenlucht, waarbij vooral fietsen en wandelen geliefd zijn. Nederlanders besteden evenveel vrije uren aan sporten als aan 'funshoppen' (16 procent).
Hobby's
Ongeveer een achtste van de tijd gaat naar hobby's of het verenigingsleven, dat is iets meer dan naar uitgaan (11 procent). Bezoek aan een attractiepark staat op een zesde plaats, gevolgd door waterrecreatie en sporten, cultuur, evenementen en kijken naar sport.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor