Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlandse tomaat geeft goede voorbeeld

02-02-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Tomaten
De Nederlandse tomaat heeft de afgelopen tien jaar het meest geprofiteerd van de marktgroei in de Europese Unie, anders dan paprika's, komkommers en aubergines van Hollandse bodem. Dat blijkt uit een concurrentieonderzoek van Groenten Fruit Huis (GFH).
Speciale belichting
Volgens GFH heeft de Nederlandse tomaat marktaandeel gewonnen doordat ze, mede door de wijze van belichting, het hele jaar te leveren zijn. Ook een ruimere keuze aan soorten en verpakkingen geeft de verkopen een duw in de goede richting. Deze zaken gaan niet op voor paprika's, komkommers en aubergines.
Stijging in waarde
De Nederlandse tomatenproductie steeg in de periode tussen 2005 en 2015 met 35 procent. Ook aubergines werden meer geteeld, maar die groei staat in schril contrast met die van andere productielanden zoals bijvoorbeeld Spanje. De Nederlandse komkommer- en paprikaproductie daalde in de meetperiode. De verwachting voor de komende tien jaar is dat de Europese markt meer in waarde dan in volume zal groeien. ANP

Meer over:

tomaat, export, groente
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor