Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlandse winkels in Europese achterhoede

04-06-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
winkelen_metvrouwinhetplaat.jpg
Nederlandse winkeliers worden harder getroffen door de economische malaise dan hun collega's in de meeste andere Europese landen. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië liep het aantal verkochte artikelen in het eerste kwartaal sterker terug. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
Verkochte artikelen
De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde in de eerste drie maanden van 2013 met meer dan 3 procent. De hoeveelheid verkochte artikelen nam zelfs met 6 procent af. Dat is de sterkste volumedaling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was bij lange na niet voldoende om dat op te vangen.
Nederland ten opzichte van Europa
Nederlandse winkeliers doen het al een paar jaar slechter dan hun Europese collega's. In de periode tussen 2010 en 2012 daalde het verkoopvolume in Nederland met 5,3 procent, terwijl de gemiddelde krimp in de EU 0,4 procent bedroeg.
Vooral doe-het-zelfwinkels en meubelzaken hadden het erg zwaar. Verkopers van voedings- en genotmiddelen, en dan met name supermarkten, presteerden juist beter dan het Europees gemiddelde.
Consumentenvertrouwen
Het CBS wijst op het historisch lage consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal, maar stelt ook dat dit de slechte prestaties van de detailhandel niet geheel kan verklaren. In bijvoorbeeld Polen en Roemenië waren consumenten nog somberder gestemd, maar verkochten winkels toch meer producten. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor