Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Nee-stickers vaak genegeerd: ‘Deurverkopers houden zich niet aan regels’

07-07-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3718 keer bekeken
  •  
aankloppen colportage 1280

Verkopers die aan de voordeur komen, houden zich vaak niet aan de gedragsregels, blijkt uit onderzoek door de Consumentenbond.

De lijst aan overtredingen is opvallend: de deurverkopers negeren ‘nee’ -stickers, blijven aandringen wanneer iemand geen interesse toont en ze proberen met leugens mensen over te halen.

Marketingbureaus ingezet

Het zijn vooral telecom-, energiebedrijven en goede doelen die gebruikmaken van deurverkoop. Daarvoor schakelen ze gespecialiseerde marketingbureaus in.

Die moeten zich aan bepaalde gedragsregels houden, maar dat gebeurt vaak niet. Bij deze bureaus draait volgens de Consumentenbond alles om geld verdienen en verkooptargets halen.

Pleidooi voor verbod op colportage

De Consumentenbond wil een totaalverbod op colportage, maar Europese regels laten dat nu nog niet toe. De overheid werkt wel aan een wettelijke afkoelperiode voor commerciële verkoop aan de deur. Een contract is dan pas geldig als consumenten na drie dagen de verkoop bevestigen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Dat is een stap in de goede richting, maar het lost het probleem niet op. Want de verkopers blijven dan aanbellen.” Op basis van het onderzoek roept de Consumentenbond roept bedrijven op om geen gebruik meer te maken van deurverkoop.

"92 procent van de consumenten stoort zich aan deurverkopers en 71 procent ervaart het deurcontact als intimiderend", blijkt uit een enquête onder 7500 mensen. Deurverkopers negeren ook vaak de 'bel-niet-aan-stickers’, blijkt uit de rondvraag.

Undercoveronderzoek: regels worden doelbewust overtreden

De marketingbureaus die deurverkopers leveren, schenden bewust de gedragsregels, stelt de Consumentenbond. "Zo kreeg een undercoverstudent van de Consumentenbond te horen dat ze 'doof' moest zijn voor de 'nee' van potentiële klanten. En in verkoopscripts wordt soms zelfs aangeraden om te liegen."

Zo adviseerde een marketingbureau wervers voor Alzheimer Nederland om te vertellen dat hun opa was overleden aan Alzheimer om klanten over de streep te trekken. "Alzheimer Nederland liet weten de scripts niet te kennen en deze af te keuren", aldus de Consumentenbond.

Bron: Consumentenbond/ANP

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor