Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nepkortingen van webwinkel Wish zijn verleden tijd

26-07-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2565 keer bekeken
  •  
korting sale aanbieding prijs actie deal 1127

Op last van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de populaire webwinkel Wish gestopt met haar schijnkortingen. Volgens de ACM verleidde Wish consumenten met hoge kortingen ten opzichte van prijzen die zij vermoedelijk niet had gevoerd.

"Hierdoor leek het of het om een interessante aanbieding ging, waardoor consumenten verleid konden worden tot een aankoop die ze met de juiste informatie wellicht niet hadden gedaan. Dit mag niet", aldus de autoriteit. Een korting moet altijd een echte korting zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van een prijs die eerder is gerekend, verduidelijkt de organisatie.

Gepersonaliseerde prijzen

Wish moest ook stoppen met zogeheten gepersonaliseerde prijzen op zijn platform. Deze waren gebaseerd op onder meer het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument, terwijl Wish dit niet duidelijk vermeldde. "Bedrijven mogen alleen onder strenge transparantievoorwaarden gepersonaliseerde prijzen gebruiken. Zij moeten dit in ieder geval duidelijk vermelden vóór de aankoop en consumenten moeten ook begrijpen hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden", aldus de ACM.

Bron: ACM/ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor