Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nog steeds energiecowboys actief

30-01-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
42807 keer bekeken
  •  
Het blijft voor veel mensen een grote ergernis én het kan je behoorlijk in de problemen brengen als je niet goed oplet: telefonische energieverkopers die met snelle praatjes en het verdraaien van feiten je overhalen om akkoord te geven op een voordelig ‘aanbod’. En dan blijkt ineens dat je bent overgezet naar een nieuwe energieleverancier. Hoe kan dit nog steeds gebeuren? En wie stopt deze geraffineerde energieverkopers? 

Download hier Kassa's tegenscript

Wil je van een opdringerig telefoongesprek met een energieverkoper toch iets leuks maken? Gebruik dan één van onze tegenscripts. Zo denkt zo'n verkoper wel twee keer na voordat hij of zij je nog eens belt. Ook vind je in deze belscripts een instructie om je gegevens verwijderd te krijgen.

Onrechtmatige overeenkomst

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is helder: een overeenkomst die via telemarketing wordt afgesloten, is niet zomaar een rechtsgeldig contract. Het hangt ervan af of tijdens dat gesprek volledig duidelijk is voor de consument dat er sprake is van een contract én wat de inhoud van de overeenkomst is. Ook betekent een klik voor akkoord, een zogenaamd ‘digitaal akkoord’, niet dat de overeenkomst geldig is. Hetzelfde geldt als tijdens een onduidelijk telefoongesprek gevraagd wordt een handtekening te zetten op een scherm: ook hier is het zo dat als het niet duidelijk is voor de consument, er geen rechtsgeldig contract wordt afgesloten.
Een woordvoerder van de ACM laat weten: "Van de consument kan niet worden verwacht dat hij tijdens de korte duur van het telemarketinggesprek de inhoud van de overeenkomst tot zich kan nemen voor hij akkoord gaat met de overeenkomst. Wanneer het voor de consument niet duidelijk is dat hij bij het klikken op een knop of een link een overeenkomst aangaat en wat de inhoud van die overeenkomst is, is er volgens de ACM sprake van misleiding en wordt er niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste. Er komt dan geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand.”
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond pleit voor harder optreden van de toezichthouder. 

Cowboys

De mailbox van Kassa stroomt weer vol met klachten over telefonische verkoop van energie. De bellers zijn verkopers van tussenpartijen die in opdracht van energieleveranciers te werk gaan om nieuwe klanten binnen te halen. We videobellen met Anita en Peter nadat zij ons gemaild hebben met hun klacht. Peter rekent altijd alles goed uit, dus ook waar hij goedkoper uit kan zijn voor energie. Om die reden stapt hij over van leverancier, maar hij wordt al snel gebeld door een partij die zegt dat hij nóg beter uit kan zijn. Peter is onlangs overgestapt, dus vraagt of hij dan niet in de problemen komt met boetes. De tussenpersoon zegt dat alles vergoed zal worden. Achteraf blijkt hij echter toch zelf op te draaien voor de boetevergoeding van de leverancier waar hij weg gaat en is Peter dus helemaal niet goedkoper uit.
Anita denkt gebeld te worden door haar eigen leverancier, die zegt de tarieven met haar door te willen nemen. Ze krijgt tijdens het gesprek een mail waar ze even akkoord moet klikken om haar huidige energieprijs te behouden. Maar wat blijkt? Ze is overgezet naar een andere leverancier! Anita gaat er achteraan. Het lukt haar om de boel terug te draaien, maar de betreffende tussenpartij is niet meer te bereiken: daar krijgt ze enkel een wachtmuziekje te horen… 

Zeven keer overgezet

Dat dit systeem niet in het belang is van de consument, blijkt des te meer in het verhaal van Ria Nelly. Zij stapt een keer bewust over voor een betere deal. Daarna is ze lange tijd ziek en let ze niet goed op haar bankafschriften. Dochter Yvonne komt er na een tijd achter dat allerlei energiemaatschappijen geld hebben afschreven, waaronder meerdere boetes. Het is onduidelijk wat er precies is gebeurd, want Ria Nelly heeft de overstappen niet gewild. Van de betrokken leveranciers krijgt dochter Yvonne ook geen bevredigend antwoord. Wél worden de meeste boetes teruggedraaid. Ria Nelly lijkt in elk geval ten prooi te zijn gevallen aan een aantal energiecowboys. De overstappen zijn namelijk niet in haar voordeel. De gespreksopnamen zijn verwijderd, maar volgens de leveranciers heeft ze ook  ‘digitaal akkoord’ gegeven voor de overeenkomst. De reacties van de leveranciers op de situatie van Ria Nelly lees je hier.

Energie-Nederland

De misstanden in de energiebranche spelen al langer. Daarom werd in 2019 door de branche zelf een transparantie keurmerk opgesteld: CIRE. Dit zou misleidende verkoop tegen moeten gaan. Leveranciers die aangesloten zijn bij het keurmerk, zouden alleen gebruik maken van tussenpartijen die ook het keurmerk dragen en zich daarmee aan een onderling afgesproken gedragscode houden. Maar in de praktijk blijkt dat ook tussenpartijen zónder keurmerk kunnen bellen voor aangesloten leveranciers. Energie-Nederland wilde niet met Kassa in gesprek over de situatie en reageert schriftelijk. De brancheclub geeft aan: “Voor Energie-Nederland en haar leden staat voorop dat deze problemen met de verkoop van energiecontracten zo snel mogelijk tot het verleden moeten behoren. Zowel (potentiële) klanten als energieleveranciers zijn hier niet van gediend. Consumenten moeten met vertrouwen een verkoopgesprek kunnen aangaan.” De uitgebreide reactie van Energie-Nederland lees je hier.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor