Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nog steeds onnodig veel problemen bij aanvraag hulpmiddelen

03-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
367 keer bekeken
  •  
Rolstoel_06.jpg

Uit de monitorrapportage van het College voor de Rechten van de Mens blijkt dat veel mensen nog steeds onnodig veel problemen ervaren bij het aanvragen van hulpmiddelen. Zo zijn de procedures ingewikkeld, is er weinig maatwerk en moeten mensen steeds bewijzen dat ze écht een beperking hebben. Kassa heeft hier vaker aandacht aan besteed.

Volgens de monitorrapportage blijken mensen steeds tegen hordes aan te lopen bij de aanvraag van hulpmiddelen. In sommige situaties zouden die problemen er zelfs voor zorgen dat mensen letterlijk niet meer de straat op kunnen, aldus het rapport. 

VN-verdrag

Een belangrijke taak van het college is om toezicht te houden op de uitvoering van het VN-verdrag handicap. Dat verdrag stelt dat de overheid ervoor moet zorgen dat mensen met een beperking net als iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving. Voor een deel van die mensen zijn hulpmiddelen nodig, zoals hoortoestellen, een rolstoel of hulphond. 

Continu obstakels

Het blijkt dat bij de aanvraag veel mensen continu met obstakels te maken krijgen, waarbij ze van het kastje naar de muur worden getuurd. Ook zijn de hulpmiddelen vaak niet mee te nemen naar een andere gemeente. In de uitzending van 9 oktober heeft Kassa ook aandacht besteed aan dit onderwerp.

Aanbevelingen

Het college voor de Rechten van de Mens geeft aan dat de overheid inmiddels wel stappen heeft gezet, maar dat aanpassing van wetten en beleid nodig is. Het college doet daarbij een aanbeveling om een centraal punt in te stellen, waar mensen hun aanvraag kunnen doen. Ook doet het college een aanbeveling waarbij hulpbehoevende mensen betrokken worden bij het afsluiten van contracten met leveranciers.

Hulpvraag moet altijd centraal staan

Jacobine Geel, voorzitter van het college zegt: "De hulpvraag van mensen met een beperking moet altijd centraal staan. De processen moeten hier dan ook op ingesteld worden. Uiteindelijk moet het voor iedereen die een hulpmiddel nodig heeft een merkbare verbetering zijn." ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor