Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nog steeds volop kinderhelden op snoep

07-12-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
snoep 930 x 520
Kinderidolen als Spongebob, Dora, K3, Minions en Nijntje prijken nog steeds op tal van ongezonde voedselproducten zoals hagelslag, lolly’s en ijs. Dit blijkt uit een rondgang in de Nederlandse supermarkten door voedselwaakhond foodwatch.

Kinderidolen zouden al weg moeten zijn

Precies een jaar geleden kondigde de FNLI, de branchevereniging van de Nederlandse voedingsindustrie, aan dat zich hard ging maken om de kinderidolen op ongezonde producten te laten verdwijnen in 2017.

Foodwatch ontevreden over niet nakomen belofte

Bij foodwatch schiet het niet nakomen van deze belofte in het verkeerde keelgat. ,,De industrie heeft lang genoeg getreuzeld. Overgewicht en obesitas onder jongeren is een groeiend probleem. Bedrijven als Bolletje, Venz, Verkade en andere moeten hun verantwoordelijkheid nemen en kinderidolen zo snel mogelijk van de verpakkingen van ongezonde producten halen.”

"Laat Nijntje worteltjes promoten"

“De industrie is haar toezegging een jaar na dato nog steeds niet nagekomen,” stelt Jurjen de Waal van de waakhond. “Laat Nijntje worteltjes promoten in plaats van koekjes. Dat zou een stap in de goede richting zijn,” aldus De Waal.

E-mailactie van Foodwatch

Foodwatch is donderdag een e-mailactie gestart, om merken zelf op te roepen geen kinderidolen meer te plaatsen op de verpakkingen van ongezonde producten die niet in de Schijf van Vijf staan. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor