Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NS test extra korting om 'hyperspits' te mijden

18-09-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_ns1
De NS gaat een proef doen om treinreizigers te bewegen de 'hyperspits' te mijden, het drukste uur in de ochtendspits van 7.30 tot 8.30 uur. De proef, die deze week begint, wordt gehouden onder de 21.000 houders van een Altijd Voordeel-abonnement. Zij krijgen aan de randen van de spits, maar buiten de hyperspits, voortaan 40 procent korting. Mijden ze de ochtendspits helemaal, dan krijgen ze zelfs 60 procent korting.

Spreiden ochtenddrukte

De Spoorwegen willen weten of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de ochtenddrukte. Tijdens de hyperspits is het aantal in- en uitstappers twee keer zo hoog als in de rest van de spits.
Wie aan de proef meedoet, kan er flink voordeel mee behalen om een trein eerder of later te nemen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist, kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen, rekent de NS voor.

Reizigersonderzoek

De test duurt drie maanden. Naast de proef met de korting wordt ook een reizigersonderzoek gedaan. Treinpassagiers kunnen daarin hun voorkeuren en behoeften aangeven als het gaat om reistijd en prijzen. Afhankelijk van de resultaten van de test bepaalt NS of de korting definitief wordt ingevoerd en zo ja, voor welke reizigers.

Enorme drukte

De Spoorwegen kampen met enorme drukte in de treinen, onder meer door de groeiende economie en de dalende werkloosheid. In september komen daar duizenden studenten bij. Het spoorbedrijf probeert de drukte op verschillende manieren op te vangen, onder meer door extra Sprinters te laten rijden. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor