Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NS voert actie tegen agressie

12-03-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
trein_sprinter_10.jpg
Onder het motto Handen af van onze collega's voert de NS de komende 3 weken een publiekscampagne tegen agressie en geweld jegens haar personeel. De actie met onder meer posters, filmpjes en de website handenaf.nl wil het publiek bewust maken van de problemen met agressie. Dat heeft de NS woensdag bekendgemaakt.
Veel meldingen
Afgelopen jaar waren er in de treinen en op de stations 6461 meldingen van agressie, waarvan het vervoersbedrijf er 774 als ernstig kwalificeert. Met ernstig bedoelt de NS onder meer diefstal, beroving, het gebruik van of dreigen met een wapen en spugen. De andere gevallen hebben onder meer betrekking op intimidatie, wangedrag, vandalisme en schelden.
Veiligheid bevorderen
Het railbedrijf besteedt elk jaar ruim 100 miljoen euro aan het bevorderen van de veiligheid, onder meer door cameratoezicht, veiligheidsteams (ruim 660 medewerkers) en trainingen. Alle hoofdconducteurs zijn buitengewoon opsporingsambtenaar. Verder worden beveiligers ingehuurd die weten hoe ze in onveilige situaties moeten optreden. Tot in de late uren worden er rondes gelopen op stations en zijn er controles bij de in- en uitgangen.
Eigen veiligheid
Het publiek krijgt tegelijk tips van de NS over wat het bedrijf moet doen in geval van agressie. Aan de eigen veiligheid denken staat bovenaan het lijstje. Verder wordt aangeraden 112 te bellen en indien er een slachtoffer is, bij die persoon te blijven. Als het kan, wordt omstanders verzocht verdachten aan te houden.

Meer over:

agressie, ns, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor