Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onderzoek: groot aantal patiënten ervaart zorg als onnodig

04-03-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6124 keer bekeken
  •  
arts patient 1280 zorgverzekering

Uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat 40 procent van de mensen die in de afgelopen twee jaar zorg kregen, een deel van de geleverde zorg als onnodig hebben ervaren. Niet alle geleverde zorg was dan ook onnodig. Het onderzoek werd gedaan onder het Zorgpanel van de federatie, waar bijna 11.000 mensen aan deelnamen.

Er kwamen verschillende klachten binnen over onnodige controle- of vervolgafspraken, onnodige operaties en behandelingen, onnodige of te veel medicatie en onnodige onderzoeken. "Niet alle zorg die als onnodig ervaren wordt, is ook echt onnodig. Maar dit is wel een heel duidelijk signaal waar we mee aan de slag moeten. Zeker gezien de huidige druk op de zorg. De zorg kan op veel plekken nog veel beter en passender", aldus Arthur Schellekens, directeur van de federatie.

“Onnodige fysieke bezoeken”

Er blijkt ook ergernis te zijn over het optrommelen van patiënten voor een gesprek dat ook best per telefoon of digitaal had gekund. "Dat moet anders. Onnodige fysieke bezoeken kosten veel tijd en geld en zijn ook nog slecht voor het milieu", stelt Schellekens.

“Te weinig samenwerking”

Een van de oorzaken is te weinig samenwerking en gegevensuitwisseling, concludeert de federatie. De organisatie zegt dat patiënten "regelmatig" bij verschillende zorginstellingen dezelfde onderzoeken moeten ondergaan omdat instellingen niet bij elkaars gegevens kunnen of niet met elkaar communiceren.

"En dan hebben we het nog niet eens over de jaarlijks 27.000 vermijdbare ziekenhuisopnames door medicatiefouten, onder andere doordat zorgverleners geen goed inzicht hebben in medicatiegegevens", stelt Schellekens.

Niet geluisterd naar patiënt

Veel patiënten vinden het lastig om (het vermoeden van) onnodige zorg aan te kaarten met de zorgverlener in kwestie. Patiënten die dat wel proberen, hebben vaak het gevoel dat er niet geluisterd wordt, zegt de federatie.

"Artsen beroepen zich vaak op protocollen en richtlijnen, maar dat is voor patiënten niet voldoende," vult Schellekens aan. En zorggebruikers hebben zelf vaak ook kennis en ervaring die van pas kan komen, die worden veel te weinig benut, denkt de directeur. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor