Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onderzoek: Provisie niet transparant voor consumenten

30-06-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
499 keer bekeken
  •  
verzekering papieren contract 1127

Minister Kaag is voornemens om tussenpersonen gemiddelde provisies te laten communiceren aan hun klanten. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten die een schadeverzekering afsluiten, precies willen weten hoeveel provisie hun tussenpersoon hiervoor ontvangt. 85,5% wil dat de bemiddelaar hen daar over informeert, zonder dat ze daar om hoeven te vragen.

Minister Kaag heeft de Tweede Kamer per brief laten weten van plan te zijn tussenpersonen de ruimte te geven om hun klanten niet het werkelijke provisiebedrag in euro’s te laten zien dat zij van verzekeraars ontvangen, maar ‘fijnmazige gemiddelden van diverse typen producten’.

Provisie

Tussenpersonen verdienen aan schadeverzekeringen via provisie die zij ontvangen van de verzekeraar.  Die kosten verrekent de verzekeraar in de premie. Gemiddeld bestaat 10% tot 27,5% van de premie uit kosten. Tussenpersonen zijn verplicht hun klanten hierover te informeren, maar hoeven dat alleen te doen als de klant ernaar vraagt.

Teleurgestelde Consumentenbond

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond reageert teleurgesteld op de brief: "Dit is belachelijk. Het is schijntransparantie, waar consumenten niets aan hebben. Er bestaat geen gemiddelde consument en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie."

"Informatie over de provisie is belangrijk voor consumenten," vervolgt Molenaar. "Je betaalt immers ergens voor. Bijvoorbeeld voor nazorg, zoals informeren over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook voor het bieden van hulp bij schadeclaims. Consumenten hebben het recht te weten hoeveel provisie hun tussenpersoon opstrijkt. Die informatie hebben ze nodig om de bemiddelaar aan te kunnen spreken op de diensten die hij levert. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat de minister tussenpersonen de ruimte wil geven die informatie te verdoezelen."

Bron: Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor