Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onderzoek: rijden met scootmobiel moet veiliger

21-11-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
814 keer bekeken
  •  
scootmobiel kassa 930 520
Rijden op een scootmobiel moet veiliger worden. Daarvoor zou onder meer het remsysteem moeten veranderen, de karretjes zouden stabieler moeten worden en fietspaden en oversteekpaden zouden breder moeten zijn en beter zichtbaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzocht ongevallen met het karretje en kwam tot de conclusie dat het allemaal beter en veiliger moet om ongevallen en doden te voorkomen.
Kassa liet in de uitzending van 13 oktober zien dat al jaren op rij het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog is. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Aanstaande zaterdag in Kassa meer aandacht voor de onveiligheid van de scootmobiel, met onder meer de uitslag van een onderzoek onder scootmobielgebruikers.

Ongevallen onderzocht

In het SWOV-onderzoek zijn 35 ongevallen bestudeerd, waarvan negen met dodelijke afloop. Volgens cijfers van het CBS is het aantal verkeersdoden onder scootmobielrijders tussen 2010 en 2015 verdubbeld: van 19 naar 41. In 2016 in 2017 waren er respectievelijk 38 en 25 verkeersdoden onder gebruikers van gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen zoals de scootmobiel.

'Ander remsysteem'

Volgens het SWOV zou een ander remsysteem helpen bij het voorkomen van ongevallen, bijvoorbeeld een rem waarbij een gebruiker remt door te knijpen in de hendel in plaats van die los te moeten laten. De meeste scootmobielen hebben een combinatie van rem- en gassysteem dat lijkt op dat van de Stint. Om te remmen moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen noemde dit in de Kassa-uitzending een 'levensgevaarlijke techniek', omdat mensen in een panieksituatie terugvallen op hun onbewuste reflexen en het stuur gaan vasthouden in plaats van los te laten.
Het SWOV meldt verder dat fietspaden breder moeten worden, trottoirbanden moeten verdwijnen en scootmobielen stabieler moeten worden gemaakt en een airbag moeten krijgen aan de zijkant.

Minister in gesprek met fabrikanten

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) was toch al bezig de eisen aan scootmobielen en ,,andere bijzondere bromfietsen'' als de stint onder de loep te nemen, schrijft ze aan de Tweede Kamer. De minister gaat met het SWOV-onderzoek in de hand praten met de fabrikanten van scootmobielen of ze nu al verbeteringen kunnen doorvoeren. Ook met de gemeenten gaat Van Nieuwenhuizen in gesprek. ANP/Kassa
Zaterdag in Kassa meer aandacht voor de onveiligheid van de scootmobiel, met onder meer de uitslag van een onderzoek onder scootmobielgebruikers. Kassa 24 november 19.05 uur NPO 1.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor