Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Online daten: liefde op het tweede gezicht

19-03-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_dating
De keuze om wel of niet met iemand te daten, zoals via een datingsite of app als Tinder, wordt beïnvloed door de profielfoto’s die eerder zijn bekeken. De eerder waargenomen foto blijft even hangen in het brein en heeft hierdoor invloed op hoe je de profielfoto bekijkt die je daarna ziet. Dat blijkt uit onderzoek van een groep wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de University of Sydney (Australië).
Rooskleuriger
Als je een persoon op een foto aantrekkelijk vindt, zie je de foto die erna komt ook rooskleuriger. VU-onderzoeker Erik van der Burg spreekt van 'liefde op het tweede gezicht'.
Traag brein
Het effect is te verklaren doordat het brein traag is. Als we een gezicht zien, zorgt dat voor activatie in het brein. Wanneer dit gezicht verdwijnt, dan zal deze activatie niet direct verdwijnen. ,,Bij het zien van een nieuw gezicht is onze waarneming dus niet een zuivere waarneming van de realiteit, maar een combinatie van wat we op dat moment zien en wat we zojuist hebben waargenomen”, aldus Van der Burg.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor