Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ook Utrecht wil af van ongewenste reclame

14-05-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Ja-ja sticker (niet officeel) 930x520
Utrecht wil af van ongewenst reclamedrukwerk dat bij mensen in de bus valt. Per 1 januari voert de gemeente daarom een ja-ja-sticker in. Bewoners ontvangen vanaf 2020 daarmee geen reclamefolders en huis-aan-huisbladen meer, tenzij ze hier via de ja-ja-sticker bewust voor kiezen. Nu is dat nog andersom, met de huidige nee-nee- en nee-ja-stickers. De gemeente hoopt dat met de maatregel jaarlijks miljoenen kilo’s papier worden bespaard.
Volgens de gemeente heeft 48 procent van de Utrechtse huishoudens helemaal geen sticker. "Onderzoek laat zien dat 39 procent hiervan de reclame ongelezen weggooit. Per jaar ontvangen huishoudens zonder sticker zo’n 70 kilo drukwerk." De gemeenteraad moet nog akkoord gaan met het voorstel van het college. In het najaar worden Utrechters verder geïnformeerd.

Amsterdam

In Amsterdam wordt de ja-ja-sticker al sinds 2018 gebruikt. Amsterdam verwacht hierdoor jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier te besparen. De gemeente handhaaft sinds februari. Volgens een woordvoerster van de gemeente zijn er tot nu toe twee zogenoemde lasten onder dwangsom opgelegd aan adverteerders en volgen er in de komende dagen nog twee. Dit betekent dat als deze adverteerders opnieuw in overtreding zijn, zij de gemeente 500 euro per verkeerd bezorgde folder moeten betalen. Het gaat om drukwerk van landelijke ketens.
Ook Rotterdam wil de sticker vanaf 1 juli invoeren. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor