Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Opgelicht door malafide klusbedrijf? Spoedklusservice moet oplichters weren

04-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2989 keer bekeken
  •  
20220204_spoedklusdienst_nieuws

Vrijwel iedereen kent wel zo'n verhaal. Je hebt jezelf buitengesloten, er is sprake van een stroomstoring of je hebt een verstopte riolering. Via Google vind je een klusjesman of slotenmaker, maar deze blijkt honderden of zelfs duizenden euro's te rekenen voor een reparatie, vaak zonder het probleem op te lossen. Vereniging Eigen Huis (VEH) komt met een spoedklusservice om oplichters te weren.

Een verstopte riolering, muizen in huis, een lekkage of een deurslot dat niet functioneert, het zijn helaas zaken die door verzekeraars vaak niet worden gedekt.

Malafide klusjesmannen vaak hoog in de zoekresultaten

Bovendien is er vaak sprake van urgentie: je bent in paniek, het probleem moet met grote spoed worden opgelost, en via Google vind je snel een klusjesman die er in een mum van tijd kan zijn.

Helaas is het eerste zoekresultaat vaak niet het beste resultaat, want malafide klussers staan erom bekend advertentieruimte in te kopen om als eerste te verschijnen. Uiteraard nadat zij het advertentiebudget van bona fide concurrenten hebben weggeklikt.

Vereniging Eigen Huis neemt maatregelen

Om consumenten beter te kunnen helpen in het geval van voorkomende huis-, tuin- en keukenproblemen zoals lekkages en verstopte rioleringen, komt Vereniging Eigen Huis met een spoedklusservice.

Dat doen ze in samenwerking met schade-afhandelaar MainPlus, en zo hoopt VEH consumenten te beschermen tegen oplichtingspraktijken en woekertarieven van malafide klussers.

800.000 Nederlanders

De dienstverlening is in beginsel beschikbaar voor leden van VEH, wat inhoudt dat er zo'n 800.000 Nederlanders gebruik kunnen maken van deze dienst. 

Niet-leden kunnen ook contact opnemen met de spoedklusservice, maar sluiten op dat moment tevens een lidmaatschap van de VEH af.

Netwerk van specialisten

De noodkluslijn heeft een landelijke meldkamer, maar beschikt over een netwerk dat bestaat uit 1750 herstelspecialisten. Deze specialisten zijn werkzaam als slotenmakers, elektriciens, loodgieters, rioolontstoppers en ongediertebestrijders.

"Reële, vooraf bepaalde tarieven"

De dienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Gaat het om een noodsituatie? Dan is de specialist binnen twee uur ter plekke.

Problemen die tot grote hindernis leiden, worden binnen vijf dagen opgelost, en voor kleinere klusjes waar minder haast bij is, geldt een afhandelingstermijn van tien dagen.

De tarieven worden vooraf besproken en zijn volgens MainPlus "reëel". Kenmerkend aan de werkwijze van malafide klusbedrijven is dat ze vaak bewust geen openheid van zaken geven over de verwachte kosten: zo kunnen ze je na afloop met een torenhoge rekening om de oren slaan. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor