Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oproep: Wordt jouw medische hulpmiddel uit de apotheek niet meer vergoed?

29-01-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2104 keer bekeken
  •  
Verband.png
Heb jij medische hulpmiddelen nodig zoals incontinentie-, stoma- en verbandmaterialen, diabetesstrips en medische voeding en worden deze niet meer vergoed als je ze uit de apotheek haalt? Dan horen we dat graag.
Door een nieuw vergoedingsbeleid van een zorgverzekeraar worden bepaalde medische hulpmiddelen niet meer vergoed als je ze in de apotheek koopt. De hulpmiddelen worden wel vergoed als ze online zijn gekocht. Het gaat bijvoorbeeld om incontinentie-, stoma- en verbandmaterialen, diabetesstrips en medische voeding.

Mail ons

Vind jij, of iemand die jij kent, het lastig om deze medische hulpmiddelen online te bestellen, bijvoorbeeld omdat je niet goed bekend bent met het internet of omdat je geen toegang hebt tot digitale middelen? Dan horen we graag van je. Mail jouw ervaring naar kassa@bnnvara.nl en vermeld daarin je telefoonnummer waarop je overdag bereikbaar bent.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Rita1980
Rita1980
1 feb. 2021 - 19:02
De levering van deze hulpmiddelen worden sinds dit jaar inderdaad niet meer via de apotheek vergoedbaar geleverd. Verschillende zorgverzekeraars hebben ervoor gekozen om hiervoor om de hulpmiddelen te leveren via andere kanalen. Wat er door Kassa wordt beweerd dat het hierdoor alleen online geregeld kan worden dag klopt niet. Ik werk zelf bij zo een leverancier en bij ons kun je het zeker ook online bestellen dmv een account maar je kunt er ook kiezen om bijvoorbeeld per kwartaal de hulpmiddelen automatisch geleverd te krijgen of gewoon telefonisch je bestelling te plaatsen wanneer je weer materiaal nodig hebt. Dus genoeg mogelijkheden en niet alleen online! Even beter research doen voordat je mensen ongerust maakt om niks Kassa! Bj het bedrijf waar ik werk worden we elke dag gebeld door veelal ouderen die dus telefonisch hun bestelling plaatsen en de hulpmiddelen worden dan de volgende dag met eventuele uitloop naar een dag later bezorgd. Dit vanwege de planning bij de bezorgdienst. Maar meestal wordt het gewoon de volgende dag geleverd. Het wordt dan thuis bezorgd of een alternatief adres bijvoorbeeld bij een familielid etc. En het kan ook bij een ophaalpunt van postnl worden bezorgd. Dus Kassa niet zo kort door bocht en zomaar klakkeloos wat uitzenden zonder dat er goed onderzocht is wat de opties allemaal zijn!
2 Reacties
spikkel
spikkel2 feb. 2021 - 10:13
Dan is het bij jullie bijzonder goed geregeld. Dat is zeker niet overal het geval. Als je je stollingswaarde zelf wil meten kan dat alleen online. Het doorgeven van de waarde, het ontvangen van je doseerschema, het stellen van vragen, het aanvragen van meetstrips en lancetten moet allemaal online. Heb je de balen van die prikpost of het wachten op de degene die komt prikken maar heb je geen computer dan heb je pech.
ivg
ivg14 feb. 2021 - 15:51
dit correspondeert niet met de reacties die wij van verzekerden ontvangen. dus bij welk bedrijf werkt U? Mediq? OneMed? Apotheekzorg? of?
L. Vermeer
L. Vermeer
1 feb. 2021 - 13:58
Voor iedereen/ouderen zonder internet...Medisch speciaalzaken zijn ook gewoon telefonisch te bereiken. Je wordt bijzonder goed geholpen aan de telefoon. Ik wil juist een positief geluid melden; ik haalde voor mijn zoon altijd oogpleisters bij de apotheek. Die waren nooit op voorraad en betekende altijd 'n paar werkdagen wachten. Bij de MSP kan ik dat online (of dus telefonisch) bestellen en wordt het snel geleverd (scheelt ook onnodige ritjes naar de apotheek). Er worden ook grote voorraden geleverd, dus juist heel blij mee.
1 Reactie
ivg
ivg14 feb. 2021 - 15:49
maar voor 3 maanden incontinentiematerialen ineens in huis is andere koek. dan staat de hele gang of de keuken bomvol
eppos
eppos
29 jan. 2021 - 16:21
ik heb slechte ervaring met verbandmaterialen die door de apotheek geleverd worden. in 90% van de gevallen hebben ze het niet op voorraad en anders dan bij medicijnen is de levertijd ook vaak langer. als een wond hebt dan wil je niet 4 dagen wachten op verbandmateriaal of dat de helft geleverd word terwijl je juist die andere helft nodig hebt. nu word het online/telefonisch besteld bij een bedrijf en is het de volgende dag ion huis en compleet. ik snap de zorgverzekeraars wel omdat die firma's buiten de apotheken om goedkoper en sneller kunnen leveren en ja dan is de keuze makkelijk. diabetes materialen zoals strips, sensors en naalden bestel ik al jaren van een andere leverancier dan mijn apotheek en eerlijk gezegd zweer ik erbij. elke 3 maanden krijg ik automatisch me spullen opgestuurd waar ik dan weer drie maanden mee vooruit kan. en dan zit er ook altijd een presentje en een klein geschenk bij, iets wat ik bij de apotheek nog nooit gehad heb. nee doe mij maar mijn spullen online bestellen bevalt me prima!
1 Reactie
ivg
ivg14 feb. 2021 - 15:48
kies dan een andere apotheek. het kwaliteitsverschil tussen apotheken is soms erg groot. keten apotheken spelen hierin hun eigen bijzondere rol
Jos van der Hijden
Jos van der Hijden
29 jan. 2021 - 14:47
Het gaat hier om de vrije keuze van zorgverlener, dit wordt steeds verder ingeperkt door de zorgverzekeringen. Als we dit niet stoppen kun je straks niet meer kiezen welke huisarts, tandarts, specialist enzovoorts, je wilt.
2 Reacties
jopievg
jopievg31 jan. 2021 - 12:59
Ik ben het hier helemaal mee eens,mijn hulpmiddelen worden door mijn apotheek keurig bijgehouden en per 3 maanden aangeleverd.Dit is weer een bedenksel van een of andere idioot om de apothekers buitenspel te zetten.Wij zijn heel blij met onze apotheek.
ivg
ivg14 feb. 2021 - 15:46
niet alle verzekeraars werken zo , dus breek de macht van deze verzekeraar door massaal over te stappen naar een andere maatschappij. DSW en ONVZ zijn twee voorbeelden
dietjewijka
dietjewijka
29 jan. 2021 - 12:55
Ik krijg periodiek een mail van het bedrijf dat mij incontinentie materiaal verschaft. Een deel wordt vergoed. loopt via de zorgverzekeraar. Al jaren. ook heel tevreden hierover.
1 Reactie
ivg
ivg14 feb. 2021 - 15:45
het probleem dat nu ontstaat komt omdat niet alleen het mondige deel van de verzekerden deze route moet nemen (ca de helft van 500.000 verzekerden) maar alle 500.000 verzekerden , inclusief de ouderen , dementerenden etc. En omdat het betreffende pakket is uitgebreid van diabates testmaterialen in incontinentie middelen naar alle medische hulpmiddelen , inclusief verbandmiddelen , naaldjes voor de insulinepen , katheters , urinezakken etcetc.
harmsen
harmsen
29 jan. 2021 - 12:18
Ik begrijp niet waarom de zorgverzekeraar deze hulpmiddelen niet vergoedt als je ze bij de apotheek koopt, terwijl als je diezelfde hulpmiddelen bij een medisch bedrijf bestelt, ze die plotseling wel vergoeden! Wat is in godsnaam het verschil? Men gaat er bij de zorgverzekeraar maar gemakshalve vanuit dat iedereen wel toegang heeft tot internet en e-mail. Maar de patiënten, die deze hulpmiddelen nodig hebben, zijn veelal oudere mensen die vaak niet om kunnen gaan met computers en alles wat daarmee te maken heeft. Wat is dit voor een gemakzuchtige houding?
4 Reacties
dietjewijka
dietjewijka29 jan. 2021 - 13:08
Deze oudere mensen, met alle respect, hebben toch iemand om zich heen. Kinderen of een mantelzorger. Hoeveel moeite is dit om het te regelen? Als mensen geen internet ed hebben zijn ook bankzaken tegenwoordig moeilijk te regelen. Elke week naar de drogist of apotheek is ook een grote opgave.
cieta
cieta29 jan. 2021 - 18:02
Mijn man is ook al jaren diabetisch patient.Alles kunnen wij bij de apotheek halen behalve de teststrips.Die moeten wij ook bij een medisch bedrijf bestellen.Dan denk ik wel,moet je eens kijken wat dat kost!Er komt een grote koerierbus voorgereden ,die haalt een overdreven grote doos uit zijn bus,waarin 'n paar kleine potjes met teststrips zitten.Hoezo is de zorg duur?Het zou toch vele malen goedkoper zijn als je het gewoon met je andere spullen bij de apotheek kan halen.
spikkel
spikkel2 feb. 2021 - 10:03
dietjewijka Er zijn genoeg oudere mensen, met alle respect, die niemand om zich heen hebben. Jij denkt wel heel erg makkelijk. Bankzaken zijn gewoon nog met acceptgiro en overschrijvingkaarten te regelen. Voor hulpmiddelen hoef je hooguit 1 keer per maand of zelfs kwartaal naar de apotheek. Het gaat niet om de moeite om het te regelen. Het gaat erom dat ouderen niet afhankelijk willen zijn en alles moeten vragen wat ze op een andere manier gewoon zelf kunnen regelen.
ivg
ivg14 feb. 2021 - 15:57
het verschil zit hem in de kosten. de verzekeraar vindt de apotheken te duur. dat is een gotspe omdat dezelfde verzekeraar al jaren de prijzen en de marge van de apotheken dicteren. maar toch meent de verzekeraar door alles te centraliseren bij 4 grote landelijk werkende bedrijven 25 a 30 miljoen euro te bezuinigen. dat doen ze dan wel over de rug van hun hulpbehoevende verzekerden en met onttakeling van een deel van de eerstelijnszorg als nevenschade. je zou je toch kapot moeten schamen als verzekeraar met het woord "zorg" in de naam. ordinaire bezuiniging en schadelastbeperking is het.
nathalie44
nathalie44
29 jan. 2021 - 11:50
Juist de ouderen, waarvan de meesten niet zijn opgevoed of eigen zijn met internet, maken gebruik van deze materialen. Mijn vader was 90 toen hij incontinentie materialen nodig had. Mijn moeder is 89 en zal mogelijk in de toekomst ook hiervan gebruik moeten maken. Het is dat ze kinderen heeft, die alles online regelen, maar zelf heeft ze niet eens typelessen gehad vroeger, laat staan dat ze wegwijs kan op internet. Ik vind dit een hele slechte zaak!!
2 Reacties
dietjewijka
dietjewijka29 jan. 2021 - 12:59
Dan kun je toch in haar plaats dit activeren. Even bellen met een zorgverzekeraar en leverancier. Probleem opgelost!
spikkel
spikkel2 feb. 2021 - 9:57
dietjewijka Probleem opgelost! Verplaats je eens in die ouderen. Stel dat je alles wat online geregeld moet worden moet vragen aan je kinderen. Hoe zou je dat zelf vinden ? Ouderen worden steeds afhankelijker omdat het zelf regelen onmogelijk wordt gemaakt. Waarom moet alles online, er bestaat ook nog zoiets als een telefoon. Laat ouderen hun zaken zoveel mogelijk zelf regelen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor