Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oranjeproducten stuwen omzet van supermarkten

05-06-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
energie-drank_01.jpg
Oranje-acties hebben supermarkten in de laatste 2 weken van mei 11 miljoen euro extra omzet opgeleverd. Dit blijkt uit onderzoek van GfK, dat wekelijks de cijfers van supermarkten bijhoudt.
Trend verder dalend
Deze impuls in de verkopen is volgens het bureau opvallend omdat de totale supermarktomzet in mei ten opzichte van vorig jaar met 3,9 procent daalde. De totale omzet komt nu uit op 2,56 miljard, waar een jaar eerder de omzet 2,66 miljard bedroeg. Volgens GfK heeft dit te maken met het feit dat Pinksteren dit jaar in juni valt en niet in mei, zoals vorig jaar.
Oranje toetje best verkocht
Het best verkochte Oranjeproduct is het Mona Oranje toetje, gevolgd door Pringles Hup Holland Hup chips. De Oranjekoorts sloeg de afgelopen 2 weken voornamelijk toe in de provincies Gelderland en Noord-Brabant. Daar werden aanmerkelijk meer Oranjeproducten gekocht, aldus GfK.
9,4 procent van alle huishoudens
720.000 huishoudens kochten de afgelopen week een Oranjegerelateerd product. Dit komt neer op 9,4 procent van alle huishoudens in Nederland. Een week eerder kocht 6,7 procent van alle huishoudens een dergelijk product.
Nog niet zo populair zijn de tompoezen. Uit de zogeheten tompouce-index van GfK blijkt dat nog geen 1 procent van de Nederlandse huishoudens vorige week een tompoes heeft gekocht. Bij GfK verwachten ze dat zodra het WK echt begint ongeveer 5 procent dat wel gaat doen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor