Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Oudere consument pessimistischer dan jongere'

20-07-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Portemonnee schuld armoede 930 x 520
Het verschil in consumentenvertrouwen tussen jongeren en ouderen wordt steeds groter. Hoe jonger de consument, hoe meer vertrouwen in de economie en de eigen financiën, zo concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
60-plussers
Het consumentenvertrouwen ligt sinds het uitbreken van de crisis in 2008 lager dan in de vijf jaar ervoor. In de leeftijdsgroepen tot 49 jaar nam het vertrouwen na de crisis echter weer toe, terwijl mensen boven de 60 jaar steeds pessimistischer werden.
Werknemers
Volgens het CBS is het vertrouwen na de crisis vooral onder bankiers en andere medewerkers van de financiële en zakelijke dienstverlening gedaald. Toch behoren ze nog steeds tot de minst sombere beroepsgroep. Mensen die werkzaam zijn in de landbouw en visserij en onderwijs, cultuur en overige dienstverlening zijn positiever geworden. Medewerkers in de zorg en welzijn zijn het meest pessimistisch.
Verder blijkt dat mensen met hogere inkomens optimistischer zijn dan mensen met minder geld. Na het uitbreken van de crisis nam het vertrouwen onder alle inkomenscategorieën af, behalve onder de hoogste. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor