Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

OV ombudsman: kom ov-abonnementhouders tegemoet

02-02-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
168 keer bekeken
  •  
NS trein 1127

Als het gaat om abonnementen, stellen openbaarvervoerbedrijven zich regelmatig niet soepel op tegenover reizigers, stelt OV ombudsman Bram Hansma. Het kabinet adviseert mensen om zo min mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer. Veel abonnementhouders maken daardoor kosten, zonder gebruik te maken van de dienst, zegt Hansma.

Volgens Hansma zou een tegemoetkoming richting de groep reizigers met een abonnement ook goed zijn voor klantenbinding op de lange termijn. Het rijk heeft ov-bedrijven al een zogenoemde beschikbaarheidsvergoeding betaald van in totaal zo'n anderhalf miljard euro. Daarom vindt Hansma het jammer dat er desondanks geen gebaar is gemaakt richting de reizigers met een abonnement. 

Breidt ov-dienstregelingen weer uit bij corona-versoepelingen

De OV ombudsman vraat openbaarvervoerbedrijven flexibel te zijn als het kabinet versoepelingen van de coronamaatregelen aankondigt. Zo dienen vervoerders dan hun dienstregeling weer snel uit te breiden, direct op het moment van versoepelingen. De bedrijven hebben volgens Hansma ook hun dienstregeling voor komend jaar flink versoberd, met uitzondering van het Amsterdamse GVB en de Nederlandse Spoorwegen (NS). ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor