Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Overheid heeft te weinig oog voor digibeet'

07-12-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
vrouw_computer_930x520
De overheid gaat er te makkelijk vanuit dat alle burgers digitaal vaardig zijn. Ook laat de overheid burgers te veel bungelen als er fouten in digitale systemen worden gemaakt. Dat schrijft de Nationale Ombudsman in een kritische rapport over de digitale dienstverlening van de overheid.

Persoonlijk contact en digitaal zaken doen

In het stuk adviseert Ombudsman Reinier van Zutphen dat de overheid ruimte moet houden voor persoonlijk contact via bijvoorbeeld de telefoon. Ook moeten burgers die digitaal zaken willen doen, maar hier moeite mee hebben, geholpen worden. Verder pleit hij voor een coulante houding als burgers fouten en vergissingen maken met digitale systemen zoals bijvoorbeeld MijnOverheid. ,,Bestraf deze fouten niet en wees zeker niet onredelijk."

Kritisch rapport over MijnOverheid.nl

In september bracht de Ombudsman een kritisch rapport uit over de toegankelijkheid van de digitale postbus MijnOverheid.nl. ,,Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld'', stelde Van Zutphen toen.

Te weinig snelheid met digitalisering

Tegelijkertijd vindt de Ombudsman dat de overheid te weinig snelheid maakt met de digitalisering van de dienstverlening voor groepen die daar juist om vragen zoals bewindvoerders of sociale raadslieden. ANP

Meer over:

digibeten
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor