Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Overheid vaak onduidelijkheid bij innen schulden

09-02-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
rijksoverheid_goed_1_.jpg
Wie schulden heeft bij overheidsinstanties, bijvoorbeeld door boetes of terugvordering van huur- of zorgtoeslag, ontvangt vaak geen duidelijk schuldenoverzicht. Ook klagen mensen dat persoonlijk contact met medewerkers niet mogelijk is, zegt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. De Nationale ombudsman zit vanavond bij Kassa om te praten over de schuldenproblematiek en wat de overheid daaraan kan doen. Lees hier meer over de uitzending.
De overheid moet duidelijker communiceren, waar nodig persoonlijk contact opnemen met mensen en zich bij het invorderen inspannen om verder het oplopen van schulden te voorkomen. Overheidsinstanties werken volgens de ombudsman ,,te veel vanuit hun eigen kaders'' als ze schulden invorderen. Zo weten mensen niet dat ze meestal een betalingsregeling kunnen treffen.
"Veel mensen willen wel betalen, maar kunnen dat niet. De overheid houdt daar geen rekening mee", zegt Van Zutphen. Overheidsorganisaties werken volgens hem niet of nauwelijks samen, wat kan leiden tot onnodige invorderingsacties. "Dat moet stoppen. De overheid moet bij het invorderen oog hebben voor de positie en het belang van mensen met schulden."
De ombudsman dringt aan op maatregelen en wil begin 2020 van staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken) horen of de invorderingsprocedures zijn verbeterd.
De Nationale ombudsman is een onafhankelijk instituut dat klachten behandelt over de overheid. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor