Papieren krant verleden tijd voor millennials en generatie Z
18-01-2018
•
leestijd 1 minuten
•
267 keer bekeken
•
De papieren krant is voor millennials en generatie Z verleden tijd. Dat blijkt uit onderzoek naar mediavoorkeuren van Nederlandse millennials van MediaTest en online uitgever Wayne Parker. Slechts 1 tot 2 procent slaat nog een papieren krant open.
Opleidingsniveau
Opleidingsniveau blijkt een belangrijke voorspeller voor nieuwsgebruik. Driekwart van de laagopgeleide jongeren haalt zijn of haar nieuws via sociale media, tegenover 43 procent van de hoogopgeleide jongeren. De hoogopgeleide jongeren lezen regelmatig een online of digitale krant (44 procent), iets wat de laagopgeleide jongeren nauwelijks doen (11 procent).
Lineaire televisie
Opvallend is dat lineair tv-kijken nog niet is uitgestorven onder jongeren. Nog altijd besteden 26 procent van Gen Z en 32 procent van de millennials hun totale tv-kijktijd aan lineaire tv. Demand-televisie zoals Netflix blijft echter het populairst. (Gen Z: 45 procent; millennials: 42 procent). SCP