Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Patiënt klaagt over meeluisteren bij de dokter

06-12-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ouderenzorg ziekenhuis 930
Het is nog altijd slecht gesteld met de privacy van patiënten in ziekenhuizen, apotheken en verpleeghuizen, stelt Patiëntenfederatie Nederland op basis van een eigen onderzoek.
Bij ziekenhuizen en apotheken klagen mensen er vooral over dat andere patiënten aan de balie kunnen meeluisteren of over artsen die openlijk hun situatie bespreken. Bij verpleeghuizen klagen patiënten dat ze met meerdere mensen een kamer en sanitair moeten delen.

Verzorgingshuizen en de medisch specialistische zorg

Volgens de belangenorganisatie gaat het vooral in de verpleging en verzorgingshuizen en de medisch specialistische zorg niet goed met privacygevoelige informatie van patiënten. ,,Medewerkers aan de balie en dokters op de zaal moeten zich bewust zijn dat andere patiënten kunnen meeluisteren'', aldus de federatie.

Eerder onderzoek

Bij een eerder onderzoek twee jaar geleden bleek ook al dat het niet goed gaat met de privacy van patiënten. Volgens de patiëntenfederatie kunnen veel privacygevoelige zaken eenvoudig opgelost worden met kleine bouwkundige aanpassingen bij zorginstellingen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor