Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Pijn is vaak onnodig bij kanker

14-02-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zorg_doktor_medisch_70.jpeg
Ruim de helft van de kankerpatiënten heeft vaak onnodig veel pijn. Vaak kan die echter prima bestreden worden, als artsen en patiënten meer en open over pijn zouden praten. Dat blijkt uit een onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum.
Sommige artsen en patiënten hebben volgens verpleegkundig onderzoekster Wendy Oldenmerger, die woensdag promoveert, vooroordelen of gebrekkige kennis over de bestrijding van pijn. Een zogenoemd pijnprotocol of een consult bij een pijnarts kan uitkomt bieden. ,,Lang niet iedereen heeft dat nodig, maar voor moeilijk te behandelen patiënten is het goed ze door te sturen. Daarbuiten is het vooral de insteek dat de hoofdbehandelaar ook de pijnbestrijding verzorgt'', aldus Oldenmenger.
Als een patiënt goed en tijdig wordt behandeld, heeft het overgrote deel veel minder last bij het dagelijks functioneren en slaapt daardoor bijvoorbeeld beter.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor